Taalbeschouwing | Vorm en klank: |
|
kleuters |
klas 1 |
klas 2 |
klas 3 |
klas 4 |
klas 5 |
klas 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tekensytemen |
herkennen tekensystemen (ver-telkaars, kralen-ketting, pictogram e.d.) als vormen van taal |
® idem + geven van voorbeelden van tekensystemen uit dagelijks leven en van
klank en gebaar in
vocalen en conso |
® idem + ontwerpen van tekensystemen die functioneren in de klas (bijv. rebus) |
® idem + herkennen van leestekens en kennen van functie ervan
|
® idem + communiceren in een bestaand tekensysteem (gebarentaal, geheimtaal iconen)
|
® idem + vergelijken van tekensystemen en klanken in verschillende vreemde talen en oude culturen |
® idem + bekijken programmeertaal computer en andere voorbeelden van taalcodes |
klankverschijnselen en ritmische eigenschappen |
spelen met eindrijm alliteratie woordver-bastering
|
® idem
|
® idem + metrum en ritme
|
® idem + zinsmelodieën (proza)
|
® idem + alliteratie en stafrijm, woord-spelingenop klank
|
® idem + teksten met klankconventies zoals hexameter, limmerick
|
® idem + klankverwantschap tussen talen onomatopeeën
|
woordvorming |
herkennen afzonder-lijke woorden in samenstelling
|
® idem + spelen met samengestelde woorden (woordkettingen)
|
® idem + vergelijken van enkelvoud/ meervoud verklein-woorden |
® idem + vergelijken voor- en achter-voegsels |
® idem + woorden die tijd en ruimte uitdrukken |
® idem + woordsoort- verandering (-loos, -ing, -sel, baar) |
® idem + bastaardwoorden, neologismen |
de structuur van taal
Materiaal
|
|
Grammatica in het dagelijks taalgebruik grbruik van
|
Idem gebruik van dubbelklanken
|
Idem
|
Idem
Eerste kennismaking met tijden
|
Idem lijdende en bedrijvende vorm, directe en indirecte rede
|
→ idem +
|